پردازش تصویر در پایتون و openCV

پردازش تصویر یکی از مهمترین تخصص های مورد استفاده در سنجش از دور و فتوگرامتری است. متخصصین این دو رشته با استفاده از تکنیک هایی که در پردازش تصاویر رقومی (دیجیتال) وجود دارد می توانند عملیات های مختلفی را بر روی تصاویر انجام داده و نتایج مختلفی بدست بیاورند. برای مثال با استفاده از این روش ها جاده های موجود در تصاویر را استخراج کنند و یا تعداد ساختمان های موجود در تصاویر ماهواره ای را بشمارند. در مورد کاربردهای پردازش تصاویر در سنجش از دور و فتوگرامتری می توان ساعت ها صحبت کرد. به عنوان مثالی دیگر، زمانی که به منظور تهیه نقشه از یک منطقه با پهپاد تصویر برداری انجام می شود، بسیاری از تصاویر به لحاظ شرایط نوری ممکن است کیفیت نقشه تولید شده را کاهش دهند؛ به کمک تکنیک های پردازش تصویر می توان بهترین نتایج را بدست آورد.

پردازش تصویر

در سلسله مباحثی در آینده به توضیح کاربردهای پردازش تصاویر در سنجش از دور و فتوگرامتری خواهیم پرداخت.

از طرفی دیگر، افزایش روز افزون استفاده از تصاویر ماهواره ای و تصاویر مربوط به حوزه فتوگرامتری، این نیاز را در جامعه مهندسین و متخصصین این دو گرایش افزایش داده است که از ابزارهای برنامه نویسی پیشرفته تری برای نیل به اهداف خود استفاده کنند. در این میان، زبان های برنامه نویسی مختلفی به متخصصین یاری رسان هستند.

زبان برنامه نویسی پایتون با رشد شدید، یادگیری سریع، آسان بودن، متن-باز بودن، و قدرت بالا توانسته است در میان متخصصین علوم گوناگون از محبوبیت ویژه ای برخوردار گردد. سنجش از دور و فتوگرامتری هم از این قائله مستثنی نبوده و نرم افزار های پیشرفته ای را با این زبان توسعه داده اند. به عنوان مثال نرم فازار بسیار قوی Agisoft در رشته فتوگرامتری و نرم افزار SNAP که محصول سازمان فضایی اروپا است و امکان تحلیل تصاویر ماهواره ای به خصوص تصاویر ماهواره های sentinel-1/2 را فراهم می آورد به زبان پایتون نوشته شده اند.

python

همانطور که اشاره کردیم، از دیگر ویژگی های این نرم افزار ها که به وسیله پایتون نوشته شده اند، متن باز بودن آنهاست. یعنی متخصصین، دانشجویان و کاربران، همگی، به راحتی می توانند به منبع کد های این نرم افزار ها دسترسی داشته و از آنها در مطالعات و برنامه های خود استفاده کنند.

در این راستا، گروه بردکوتاه زیر نظر اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، آموزش های جامعی برای یادگیری پردازش تصویر با پایتون طراحی کرده اند و آنها را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داده اند. این آموزش ها روز به روز در حال تکمیل هستند و با کمک کاربران بر کیفیت آنها افزوده خواهد شد.

در ادامه مطلب، با مراجعه به لینک زیر می توانید تمامی کد های لازم را به همراه توضیحات کامل آنها مشاهده کنید. در این آموزش ها سعی شده است پایه ای ترین مسائل به کمک مثال های کاربردی آموزش داده شود. کاربران تنها با اجرا کردن این دستورات خواهند توانست خروجی های مشابه را تولید کنند.

https://github.com/Ali-Ahmadi/Digital-Image-Processing

این آموزش ها در حال تکمیل است.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.