اسکنر سه بعدی Sense 2 شرکت 3DSystems

اندازه گیری های سه بعدی چند سالی است که به یکی از کاربردی ترین زمینه های مهندسی تبدیل شده ، از آن جایی که اندازه گیری سه بعدی بخشی جدا نشدنی از نقشه برداری و فتوگرامتری است ما در سایت فتوگرامتری برد کوتاه سعی داریم در این زمینه مطالب مختلفی منتشر کرده و تجهیزات و روش های مختلف اندازه گیری سه بعدی را معرفی کنیم.

اسکنر سه بعدی Sense

 

اسکنر سه بعدی Sense2 در واقع نسل دوم اسکنر Sense است که توسط شرکت 3DSystems تولید شده است. هر دوی این اسکنر ها یعنی Sense1 و sense 2 از تکنولوژی حسگر عمق مادون قرمز استفاده می کنند، با این تفاوت که ورژن اول از PrimeSense Carmine 1.09 و ورژن دوم از حسگر عمق SR300 شرکت اینتل استفاده می کنند.

sense اسکنر سه بعدی

یکی از کمبودهای اصلی ورژن اول نداشتن دکمه ای برای شروع اسکن بود که در ورژن دوم نیز برای این کمبود تمهیدی اندیشیده نشده است.

بر روی کاغذ رزولوشن عمق یابی این اسکنر از 240*320 در ورژن اول به 480*640 در ورژن دوم ارتقا یافته است. این در حالی است که رزولوشن دوربین رنگی این اسکنر پیشرفت چشمگیرتری داشته است و از 240*320 پیکسل به Full HD 1920*1080 رسیده است. هر دوی این حسگرها می توانند به دقت یک میلی متر در فاصله ی 0.5 متری برسند.

اما Sense2 در همه زمینه ها برتر نیست، با این که حداقل فاصله ی اسکن در هر دو ورژن 0.2 متر است ولی در حسگر SR300 اینتل حداکثر فاصله ی اسکن تقریبا 2 متر است، این در حالی است که در ورژن اول این فاصله 3 متر بود. به همین خاطر حداکثر اندازه ی اسکن از 3*3*3 در ورژن اول به 2*2*2 در ورژن دوم نزول پیدا کرده است. البته تصور اسکن جسمی بزرگتر از 2 متر مکعب برای نویسنده ی این مطلب نیز کار مشکلی است.

نکته ی منفی دیگری که در مورد Sense2 وجود دارد این است که این ورژن دیگر از سیستم عامل مک پشتیبانی نمی کند و کاربران مک باید از Boot Camp استفاده کنند.

 

کیفیت هندسی

اولین چیزی که در مورد این ورژن ها به ذهن می رسد مقایسه کیفیت هندسی آن ها است در تصویر زیر نتیجه ی اسکن با این 2 ورژن آورده شده است، در کمال تعجب باید بدانید که مدل سمت راست مربوط به Sense2 است و مدل سمت چپ نیز مربوط به Sense1 است. مدل سمت راست با این که تقریبا 2 برابر مدل سمت چپ مثلث دارد ولی از لحاظ جزئیات صورت مدل سمت چپ دقیق تر است، می توانید چین بین ابروهای مجسمه را ملاحظه کنید که در مدل سمت چپ کاملا نمایان است ولی در مدل Sense2 اصلا چیزی از آن مشخص نیست.

اسکن سه بعدی صورت

مدل Sense2 تقریبا دو برابر مدل Sense1 پلی گون دارد ولی این تعداد زیاد پلی گون کمکی به جزئیات و دقت مدل نکرده است.

کیفیت بافت

همانطور که ذکر شد دوربین رنگی موجود در Sense2 با کیفیت HD بافت جسم را ثبت می کند و این رزولوشن از رزولوشن 240*320 Sense1 بسیار بهتر است. در ادامه تصاویری از یک جسم اسکن شده توسط این دو ورژن را مشاهده می کنید.

مقایسه texture
Sense2
مقایسه بافت texture
Sense1

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.