چالش ده ساله – بلایای طبیعی و سنجش از دور

این روزها و با آغاز سال نو میلادی (سال 2019)، در میان کاربران فضای مجازی چالشی به راه افتاده است که از آنها خواسته می شود تصویری از خودشان را در ده سال گذشته و حال منتشر کنند. این چالش با عنوان 10_year_challenge# شناخته می شود.

فضای مجازی همواره با سرگرمی های خاص و نوینی همراه بوده است. هدف این سرگرمی ها در وهله اول سرگرم کردن کاربران به گذراندن زمان بیشتر در این محیط هاست؛ اما با کنکاش بیشتر بعضا می توان مواردی را یافت که کاربران را به فکر وامیدارند و یا نکاتی را به آنها آموزش می دهند. یکی از جدید ترین این سرگرمی ها چالش ده سال گذشته است. در این چالش کاربران تصاویری را از خود و یا موقعیت خودشان در حال حاضر و 10 سال گذشته یعنی سال 2009 به نمایش می گذارند. همچنین شرکت ها و افراد شاخص و مطرح نیز با به اشتراک گذاری چنین تصاویری از خود، روند رشد  صعودی خود را به مخاطبین خود نشان میدهند.

در کنار تمامی تغییراتی که افراد ممکن است طی 10 سال از عمر خود تجربه کنند، مادر ما، طبیعت نیز دستخوش تغییرات بسیار زیادی می شود. شاید بتوان اینگونه گفت که منشا بسیاری از تغییراتی که ما انسان ها طی سالیان متمادی می کنیم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، طبیعت و محیط اطراف ماست. در بعضی از نقاط این تغییرات منفی و در برخی نقاط تغییرات مثبت بوده اند! (آیا تغییر مثبتی در طبیعت از 10 سال گذشته تا کنون می توانید نام ببرید؟!)

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده انسان از منابع طبیعی، روند تخریب محیط زیست افزایش یافته است. در این مقاله به یک نمونه از این تغییرات که ناشی از عوامل محیطی و انسانی مختلف است اشاره می کنیم. چالش ده ساله سنجش از دوری ما به خشک شدن بخش وسیعی از دریاچه ارومیه (Urmia Lake) اشاره می کند!

ماهواره های خانواده Landsat از سال 1972 به صورت پیوسته در حال تصویر برداری از سطح کره زمین هستند. تیم بردکوتاه با اخذ جدیدترین تصاویر ماهواره ای از روزهای انتهای سال 2018 و اوایل سال 2009 شما را به دیدن این چالش 10 ساله وحشتناک دعوت می کند.

همانطور که در این دو تصویر می بینید، بخش وسیعی از دریاچه ارومیه خشک شده است. تصویر بالا مربوط به سال 2018 و تصویر پایین مربوط به 10 سال گذشته است. به دلیل سیاست های نادرست و مدیریت ناشایست محیط زیست امروزه شاهد از دست رفتن بخش عظیمی از منابع طبیعی هستیم.

به راستی اگر چالشی با عنوان “چالش 10 سال بعد” وجود داشت و در آن امکان نمایش داده تصاویری از 10 سال آینده دریاچه ارومیه وجود داشت، با چه صحنه ای رو به رو می شدیم؟

سنجش از دور چه کمکی در راستای حفظ و بهبود شرایط زیست محیطی کشور می تواند داشته باشد؟

چه راهکارهایی را می توان برای این منظور به مدیران و تصمیم گیران حکومتی ارائه داد؟

استفاده از توان علمی گروه های جوان و پرانرژی در سرتاسر کشور به منظور ارائه راهکارهای عملی برای مبارزه با این قبیل چالش های 10 ساله و بعضا کوتاه تر می تواند راهگشای حل چنین مشکلاتی باشد.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.