کاربرد فتوگرامتری در بازی سازی

فتوگرامتری دقیقا چیست؟ به عبارت ساده فتوگرامتری روشی است که در آن یک توسعه دهنده از دوربین عکس برداری برای ساخت مدل سه بعدی با بافت واقعی استفاده می کند تا از آن مدل در کاربرد خاص خودش مثل انیمیشن سازی ، 3 بعدی سازی و توسعه بازی استفاده کند.

فتوگرامتری در بازی سازی

 

 

محیط بازی ساخته شده با فتوگرامتری

 

همانطور که از تصویر بالا مشخص است فتوگرامتری فقط با یک دوربین و یک تصویر کار نمی کند و نیاز به تصاویر مختلف از زوایای مختلف دارد، برای پاسخ به این پرسش که “آیا فتوگرامتری برای یک تیم کوچک توسعه دهنده بازی مناسب است یا نه؟ ” ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که فتوگرامتری چقدر برای یک توسعه دهنده ی بازی هزینه در برخواهد داشت؟ این پرسش در حقیقت پاسخ مشخصی نخواهد داشت، این هزینه هم می تواند صفر باشد! (عکس برداری با دوربین گوشی موبایل که امروزه در دسترس همه است) و هم می تواند چند ده میلیون تومان هزینه داشته باشد! ( با خرید یک دوربین DSLR با کیفیت و یا استفاده از اتاق اسکن که شامل ده ها دوربین ارزان قیمت تر است).

مدل سه بعدی مناسب بازی سازی تولید شده با فتوگرامتری

 

 

حالا با این پاسخ به سراغ سوال اول می رویم: “آیا فتوگرامتری برای یک تیم کوچک توسعه دهنده بازی مناسب است؟” پاسخ حالا قطعا “بله” است چون مشخصا آن ها میتوانند بدون صرف هزینه های سرسام آور خرید مدل های سه بعدی و یا استخدام متخصص 3D max با تصویربرداری از جسم موردنظرشان به مدل سه بعدی آن دست پیدا کنند و با صرف زمانی بسیار کم برای تصحیح مدل سه بعدی آن به یک Asset مناسب دست پیدا کنند.

از آن جا نویسنده ی این مطلب تجربه ی کار در محیط یونیتی و توسعه بازی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را دارد و می داند پیدا کردن یک Asset مناسب برای محیط یک بازی سه بعدی از نان شب هم واجب تر است به شما بازی ساز گرامی توصیه اکید دارد حداقل یک بار استفاده از فتوگرامتری را در بازی های خود تجربه کنید و آماده ی دادن مشاوره و یا حتی مشارکت در ساخت بازی های شماست.

شاید برایتان جالب باشد بازی های بسیار بزرگی همچون Star Wars: Battlefront ، Battlefield franchise و Battlefield 1 از فتوگرامتری در ساخت محیط بازی خود استفاده کرده اند و استودیوهای عظیمی مثل DICE از فتوگرامتری در اکثر بازی هایشان استفاده می کنند. یکی از دلایل اصلی پیشرفت صنعت بازی استفاده از تکنولوژی های جدید در آن بوده است و کشور ما ایران نیز چند سالی است در صنعت بازی در حال پیشرفت است و باید همانند دنیا از جدیدترین تکنولوژی ها استفاده کند. تیم فتوگرامتری برد کوتاه متشکل از فارغ التحصیلان مهندسی از دانشگاه تهران آمادگی خود را برای همکاری در پروژه های بازی سازی اعلام می دارد و باعث افتخار این تیم است که بتواند نقشی هر چند کوچک در اعتلای صنعت بازی سازی کشور ایفا کند.

شاید پیش خودتان می پرسید شاید صحنه های حاصل از فتوگرامتری به پای صحنه های تولید شده در نرم افزارهایی مثل 3D max نرسد ، در ادامه نمونه هایی از صحنه های بازی هایی که در آن از فتوگرامتری استفاده شده است آمده است.

 

در این ویدیو یاد می گیرید چگونه از یک مدل سه بعدی تولید شده در فتوگرامتری در بازی های خود استفاده کنید.

ویدیوی آخر مدل سه بعدی صورت یک شخص را به عنوان کاراکتر بازی وارد Asset ها کرده است ، این مدل با فتوگرامتری ایجاد شده است.

 

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.