تهیه ارتوفتو (OrthoPhoto) و ارتو موزاییک از تصاویر هوایی سازمان نقشه برداری برای استفاده کارشناسان دادگستری

تصاویر هوایی همیشه به عنوان یکی از راهکارها برای حل دعاوی ملکی مورد استفاده کارشناسان رسمی دادگستری قرار می گیرد

 

شماره ی تماس جهت مشاوره : 09126314970

در ایران در سال ۱۳۳۱ از حوزه زاینده رود اصفهان عکس‌های هوایی برداشته شد و عکسبرداری توسط شرکت K.L.M به منظور انجام امور عمرانی آن حوزه انجام گرفت. در سال ۱۳۳۴ به منظور تهیه نقشه صحیح از کلیه استانها کشور عکس‌برداری هوایی شروع گردید. از سال ۱۳۳۲ با آغاز فعالیت سازمان نقشه‌برداری کشور به صورت پیوسته از مناطق مختلف ایران عکس‌برداری هوایی انجام گرفته‌است. در حال حاضر آرشیوی مشتمل بر ۸۰۰۰ حلقه فیلم هوایی بالغ بر دو میلیون قطعه عکس هوایی از مناطق مختلف کشور تهیه گردیده که به صورت مرتب در زمینه‌های مختلف از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی و ارجاع به مراجع قضائی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بطور کلی از تمامی مناطق کشور عکس‌های هوایی در مقیاس‌های پنجاه و پنج هزارم مربوط به دهه ۳۰ هجری شمسی، بیست هزارم مربوط به دهه چهل و چهل هزارم مربوط به دهه هفتاد و همچنین عکس‌های هوایی ده‌هزارم یا پنج هزارم از اکثر شهرهای کشور موجود می‌باشد.

 

 

تهیه ارتوفتو از تصاویر سازمان نقشه برداری

یکی از راه های استفاده از تصاویر هوایی تبدیل آن ها به تصویر ارتو یا قائم است که در این لینک در مورد آن توضیح داده شده است. این امر با استفاده از معرفی نقاط کنترل و نقاط گرهی در تصاویر انجام می شود و باعث می شود تصویر هوایی که به دلیل هندسه ی خود امکان استفاده به عنوان نقشه را ندارد را بتوان برای اندازه گیری های کارشناسی استفاده کرد. دو راهکار کلی جهت رسیدن به تصویر ارتو وجود دارد :

  1. 1-استفاده از دو یا چند تصویر و رسیدن به مدل رقومی زمین و سپس محاسبه ی ارتوفتو
  2. 2-استفاده از تک تصویر و معرفی تعداد مناسب نقاط کنترل و برازش پلی نومیال یا چند جمله ای های از درجات مختلف و تصحیح تصویر برای رسیدن به ارتو فتو

برای محاسبه ارتوفتو بسته به مقیاس تصویر نیاز به دقت های متفاوتی برای نقاط کنترل هستیم ، هر چه مقیاس کوچکتر شود دقت مورد نیاز برای نقاط کنترل کمتر می شود و بالعکس. برای برخی کاربردها نیاز به نقشه برداری زمینی و به دست آوردن مختصات نقاط کنترل با دقت سانتی متر است .

تیم فتوگرامتری برد کوتاه با تجربه ی انجام چندین پروژه ی ارتوفتو کردن تصاویر در صورت نیاز آماده ی همکاری می باشد، تصاویری از یکی از پروژه های انجام شده توسط تیم ما در ادامه آمده است، تصویر اول مربوط به سال 60 و تصویر دوم مربوط به سال 97 است، تغییرات در گذر زمان در این تصاویر کاملا مشخص است:

تصویر هوایی سازمان نقشه برداری ژئورفرنس شده (ارتوفتو)
تصویر سال 1360
تصویر هوایی سازمان نقشه برداری ارتوفتو و ژئورفرنس
تصویر سال 97

 

در تصویر زیر یک ملک شخصی در مرکز جنگل های استان گیلان را ملاحظه می کنید که به دلیل محل قرار گیری با اداره منابع طبیعی بر سر کاربری سابق ملک به اختلاف برخورده بود

 

تهیه ارتوفتو تصاویر سازمان نقشه برداری 09126314970

تصویر هوایی سال 42 این منطقه به وسیله ی یکی از مهندسین عزیز به ارتو تبدیل شده بود که به دلیل معرفی نقاط کنترل کم، دقیق نبود و باعث شده بود قسمت بزرگی از این ملک در تصویر سال 42 در جنگل قرار بگیرد ، مالک در صورت ارائه این نقشه مجبور بود هزینه ی قسمتی از زمین که در پوشش جنگلی قرار دارد را به منابع طبیعی پرداخت کند.

تهیه ارتوفتو تصاویر سازمان نقشه برداری 09126314970

پس از بررسی این تصویر و نقشه UTM محل توسط اعضای تیم سایت ما مشخص شد این زمین در سال 42 به طور کامل در اراضی فاقد درخت های جنگلی قرار داشته است.

تهیه ارتوفتو تصاویر سازمان نقشه برداری 09126314970

در ادامه دو تصویر از یک منطقه در نزدیکی تهران – شهر رودهن ملاحظه خواهید کرد که تهیه ی آن توسط تیم سایت بردکوتاه انجام شده است، در تصویر اول که مربوط به سال 1345 است فضای تصویر کاملا خالی از هر گونه عارضه ی انسانی است، ولی در تصویر دوم که مربوط به حال حاضر است منطقه کاملا توسط زمین خواران تصاحب شده و در حال استفاده است.

ارتوفتو orthophoto از قسمتی از رودهن جهت کارشناسی و تهیه نقشه جهاد کشاورزی
تصویر سال 1345

 

 

ارتوفتو orthophoto از قسمتی از رودهن جهت کارشناسی و تهیه نقشه جهاد کشاورزی
تصویر سال 1398

همچنین در تصویر زیر می توانید تغییرات محیط روستایی و تصرفات هر ملک را در دو تصویر 1345 و 1398 ملاحظه کنید.

نمایش تغییرات نصرفات مالک در روستا با ارتوفتو
تصویر 1345

 

 

نمایش تغییرات نصرفات مالک در روستا با ارتوفتو
تصویر 1398

شماره ی تماس جهت مشاوره : 09126314970

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.