جاروبرقی هوشمند با LIDAR ، انقلابی در کاربردهای نقشه برداری

علم روز به روز پیشرفت می کند و صنعت را مجبور به پیشرفت برای بقا می کند. هر کمپانی در هر کجای دنیا که باشد ، هر قدر که کارمند و درآمد داشته باشد، اگر محصولاتش در طی زمان پیشرفت نکند قطعا ورشکست خواهد شد (البته ایران و باقی کشورهای جهان سوم را از این مقوله فاکتور بگیرید) . شاید بهترین مثال برای این قضیه شرکت نوکیا باشد ، شرکت غول آسای فنلاندی که تا یک دهه قبل بر بازار گوشی های تلفن همراه پادشاهی می کرد، بازار را قبضه کرده بود و اجازه نفس کشیدن به رقبا نمی داد. تکنولوژی پیشرفت کرد ، اپل گوشی های لمسی را معرفی کرد و گوگل با سیستم عامل آندروید دنیای برنامه نویسی موبایل را دگرگون کرد. اما نوکیا … هنوز در آتشی که پیشرفت تکنولوژی ده سال پیش روشن کرد می سوزد.

جاروبرقی هوشمند شیائومی

 

این مقوله قطعا در نقشه برداری نیز صدق خواهد کرد ، با آمدن لیدار ابتدا بیشتر محققین پایان فتوگرامتری را اعلام می کردند ، اما با پیشرفت الگوریتم های پردازش تصویر در حال حاضر لیدار از حیطه ی قلمرو فتوگرامتری دور شده است. فتوگرامتری با پهپاد آمده است تا بماند ، شاید پربازدیدترین تاپیک نقشه برداری در 5 سال اخیر پهپاد و فتوگرامتری و سنجش از دور با پهپاد باشد، تکنولوژی ای که آمد و دقیقا مانند مثال نوکیا عده ای را بیکار کرد.

همانطور که لیدار برای مهندسین فتوگرامتری کابوس بود و حالا برای عده ای مهندس در شرکت های تکنولوژیک و رباتیک به رویایی شیرین تبدیل شده است.آنها با استفاده از یکی از انواع لیدار توانسته اند محصولات رباتیک بسیاری بسازند. در ماشین های خودران ، پهپاد ها و… یکی از تجهیزاتی که برای هدایت خودکار استفاده می شود سیستم لیدار و یکی از الگوریتم های مربوط به موقعیت یابی یعنی SLAM یا Simultaneous localization and mapping است.

لیزر اسکن - جاروبرقی هوشمند

موقعیت یابی خودکار یکی از داغ ترین مباحث حال حاضر تکنولوژی است ، با روی کار آمدن اتومبیل های خودران ، پهپاد ها و ربات ها موقعیت یابی آنها نیز بسیار حائز اهمیت بوده است. الگوریتم های بسیاری برای این امر تکامل یافته اند که بیشتر آنها بر مبنای فتوگرامتری و یا لیزر اسکن هستند. پس نقش مهندسین نقشه برداری را نمی توان در آینده ی تکنولوژی دنیا نادیده گرفت. این موضوع را با علم به این که بسیاری از کمپانی های بزرگ دنیا مثل مایکروسافت از محققین فتوگرامتری و کامپیوتر ویژن نیز استفاده می کنند می توان فهمید. (قصد نداریم در این مطلب آسیب شناسی کنیم ، اما حقیقتا مهندسین فتوگرامتری در ایران کجای علم جهانی قرار دارند؟ به طور کلی مهندسین تمام رشته ها چقدر توان تولید تکنولوژی و همگام شدن با علم “روز” دنیا را دارند؟ )

یکی از جدیدترین محصولاتی که به لیست بلندبالای کالاهای هوشمند اضافه شده جاروبرقی هوشمند محصول شرکت دوست داشتنی شیائومی است. این جاروبرقی با استفاده از لیزر اسکنر 360 درجه و پردازش داده ها با SLAM به طور خودکار به جارو کردن محیط می پردازد. این جاروبرقی با استفاده از این الگوریتم به طور خودکار محیط را جارو می کند و پس از پایان به طور خودکار به محل شارژ خود باز می گردد.

جارو برقی رباتی شیائومی یک وسیله فوق العاده هوشمند برای تمیز کردن منزل است که به ۱۲ سنسور مجهز می باشد.
سنسورهای لیزری فاصله، تمامی ۳۶۰ درجه اطراف این وسیله را با سرعت ۱۸۰۰ بار در ثانیه اسکن می کنند تا به مانعی برخورد نداشته باشد. نقشه مسیر جارو با هوشمندی طراحی می شود. سه پردازنده حرکات دستگاه را به صورت بلادرنگ با الگوریتم محلی کردن و نقشه برداری همزمان (SLAM) محاسبه کرده، بهترین مسیر برای تمیز کردن را ارائه می کنند.
به وسیله اپلیکیشن Mi Home شما می توانید جاور برقی رباتی شیائومی را روشن کرده و آن را از دور کنترل کنید. همچنین می توانید روشهای تمیز کردن را تغییر داده و برنامه زمانی را تنظیم کنید. می توانید برنامه را طوری برای ربات تعریف کنید که در زمان خروجتان از منزل شروع به کار کرده و پیش از بازگشت شما پاکسازی را تمام کرده باشد.
از جمله سنسورهای به کار رفته در جاور برقی رباتی شیائومی سنسورهای فراصوت، شتاب سنج و ژیروسکوپ است، تا فضای داخلی منزل شما را به دقت نقشه برداری کند. ربات طبق روش گوشه ای و یا روش زیکزاک شروع به حرکت کرده، موانع را به خوبی رد کرده و با پیگیری نقشه برنامه ریزی شده به مسیر ادامه داده و تمیزسازی فضا را کامل می کند.
برس اصلی جارو بطور اتوماتیک ارتفاع خود را تنظیم می‌کند تا بتواند بخوبی کف منزل را تمیز کند. قدرت مکش این دستگاه ۱۸۰۰ Pa است. جاور برقی رباتی شیائومی همچنین دارای برس‌های جانبی است که برای رسیدن به شکاف‌ها باز می‌شوند. جاروبرقی رباتی هوشمند شیائومی تا فاصله ۱ سانتیمتری را در زوایای منزل به خوبی پاکسازی می کند. رعایت این فاصله برای حفظ ظاهر زیبای جاروبرقی است.
در مورد شارژ دستگاه نگران نباشید. جاروبرقی هوشمند شیائومی دارای یک باتری لیتیوم-یونی ۵۲۰۰ میلی آمپری است که با یک بار شارژ کامل، می تواند به مدت ۲/۵ ساعت کار کرده و مساحتی معادل ۲۵۰ متر مربع را جارو کند. پس از اتمام کار Mi Robot Vacuum به سمت داک رفته و شارژ می شود. اگر در حین انجام کار شارژ دستگاه به کمتر از ۲۰ درصد برسد، مسیر به طور نیمه رها شده و جارو به سوی داک رفته و شارژ می گردد؛ و با رسیدن به ۸۰ درصد شارژ دوباره به مسیر ترک شده باز گشته و به ادامه نقشه می پردازد. شیائومی در مورد طول عمر باتری این دستگاه تا ۲ سال اطمینان داده است.

 

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.