نرم افزارهای فتوگرامتری برد کوتاه : بررسی و تحلیل

فتوگرامتری برد کوتاه روشی تازه و کم هزینه برای به دست آوردن مدل سه بعدی و اندازه گیری روی اجسام است. با استفاده از این روش بدون تماس با جسم می توان اندازه گیری های دقیقی روی آن انجام داد. این روش برای برخی کاربردها تنها روش قابل انجام و برای برخی دیگر روشی بسیار بهینه از لحاظ زمانی و هزینه ای است. نرم افزارهای زیادی در رابطه با مدلسازی سه بعدی اجسام با استفاده از تصاویر معرفی شده اند و در دسترس هستند . جدا از بحث هزینه ی خرید نرم افزار که در کشور ما مطرح نیست، در این مقاله از لحاظ عملکرد و بهینه بودن به بررسی نرم افزارهای پرکاربرد فتوگرامتری برد کوتاه می پردازیم.

 فتوگرامتری برد کوتاه را می توان از چندین جنبه مورد بررسی قرار داد، بعضی از کاربران رسیدن به مدل سه بعدی را نهایت انتظار خود از فتوگرامتری برد کوتاه می دانند و دقت به دست آمدن مختصات نقاط برای آنها اهمیتی ندارد، این گروه از کاربرانِ Computer Vision هستند. گروه دیگردقت و برآوردی از آن را پارامتری مهم در فتوگرامتری برد کوتاه می دانند. برای هر دو دسته نرم افزارهایی در دسترس هستند. نرم افزارهایی مثل Autodesk 123catch برای کاربردهای Computer Vision و AGISOFT برای کاربردهای دقیق مثل باستان شناسی .

فتوگرامتری با پهپاد برد کوتاه
فتوگرامتری با پهپاد برد کوتاه

خب متوجه شدیم که کاربری مورد نظر ما در انتخاب نرم افزار بهینه بسیار تاثیر گذار است. عوامل دیگری که در این انتخاب موثر هستند چه هستند؟ بعضی از نرم افزارها تمام فرمت های عکس ها را به عنوان ورودی قبول نمی کنند و فقط عکس های “Frame” را می پذیرند. بعضی دوربین ها عکس هایی اخذ می کنند که “Frame” نیستند (مانند دوربین پهپاد فانتوم 2 ویژن پلاس که تصویر فیش آی اخذ می کند) پس از این نرم افزارها نمی توان برای پردازش عکس های تمام دوربین ها استفاده کرد.

فتوگرامتری برد کوتاه

عامل دیگری که در انتخاب نرم افزار مهم به نظر می رسد حداکثر تعداد عکس هایی است که قبول می کند. بعضی از نرم افزارها محدودیتی برای تصاویر ندارند. ولی گروهی از آنها برای تصاویر ورودی حدی مشخص قرار می دهند که همین موضوع می تواند برای کاربران فتوگرامتری با پهپاد مشکل ایجاد کند و کار آنها را سخت کند. نکته ی مهم دیگری که برای کاربران پهپاد بسیار حیاتی است امکان رسیدن به دید سه بعدی با عینک های مخصوص می باشد. این موضوع برای ترسیم نقشه از روی تصاویر پهپاد ضروری است. اگر سیستم در دسترس شما امکانات مناسبی از لحاظ سخت افزاری نداشته باشد آنگاه باید حداقل سیستم مورد نیاز نرم افزاری که خریداری یا دانلود می کنید را با سیستم خود مقایسه کنید.

فتوگرامتری برد کوتاه

گروهی از نرم افزارها که برای کاربرد های  Computer Vision طراحی شده اند خروجی های مربوط به نقشه برداری را در خود ندارند و تنها مدل سه بعدی را به کاربر به عنوان خروجی ارائه می دهند. این در حالی است که برای نقشه برداران خروجی هایی از قبیل DEM ، ارتوفتو و … بسیار مهم هستند. اگر چه در کشورمان قیمت نرم افزارها فاکتوری برای انتخاب آنها محسوب نمی شود ولی در هر صورت قیمت هم در انتخاب موثر خواهد بود. از مواردی که ذکر شد این نکته قابل درک است که انتخاب یک نرم افزار مناسب امری بسیار مهم در روند کاری یک پروژه ی فتوگرامتری است .

فتوگرامتری برد کوتاه

از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

 AGISOFT PhotoScan (MetaShape)

نرم افزاری نوشته شده توسط کمپانی روسیه ای ، در ایران در بین مهندسان نقشه بردار این نرم افزارشاید بیشترین کاربرد را دارد، این نرم افزار از محیطی کاربر پسند و ساده برخوردار است ، همین موضوع گروه زیادی از مهندسین را به سمت این نرم افزار سوق داده است. قابلیت اخذ نقاط کنترل و سرشکنی آنها ، اضافه کردن مقیاس به شکل، امکان دید سه بعدی توسط عینک مخصوص، امکان ماسک کردن تصاویر و … از ابزار در دسترس در این نرم افزار هست. سطوح دقت مختلف در این نرم افزار قابل انتخاب است، که به تناسب بالا رفتن دقت مقدار زمان صرف شده برای محاسبات نیز اضافه خواهد شد.

فتوگرامتری برد کوتاه

این نرم افزار هم برای کاربردهای فتوگرامتری برد کوتاه و هم کاربردهای فتوگرامتری پهپاد مناسب است و برای هر دوی آنها گزینه های نرم افزاری خاصی در محیط این نرم افزار تعبیه شده است. برای فتوگرامتری برد کوتاه امکان استفاده از تارگت های کد دار امکان بسیار مفید این نرم افزار است. برای تصاویر پهپاد امکان رسم عوارض و گرفتن خروجی اتوکد بسیار مفید و کاربردی است. در AGISOFT حتی امکان استفاده از تصاویر چند طیفی نیز پیش بینی شده است و می توان از این تصویر به مدل های سه بعدی دست یافت. آموزش این نرم افزار توسط بنیان گذار سایت فتوگرامتری برد کوتاه در مجموعه فرادرس قابل تهیه و استفاده است. لینک مطلب مربوط به این آموزش در ادامه قرار خواهد گرفت:
لینک آموزش

PIX4D

یک تیم سوییسی در سال 2011 کار خود را برای نوشتن نرم افزاری که بتواند نیازهای نقشه برداری و مهندسی عمران را در بحث فتوگرامتری برد کوتاه و فتوگرامتری معادن رفع کند شروع کردند. این تیم متشکل از مهندسین کامپیوتر و نرم افزار با استفاده از روش های فتوگرامتری و بینایی ماشین توانسته اند یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای موجود در بازار را توسعه دهند . این گروه علاوه بر نرم افزارهای تحت ویندوز و کامپیوترهای شخصی چند برنامه نیز برای سیستم عامل های تلفن های همراه مثل آندروید و IOS توسعه داده اند. می توان از نرم افزارهای تلفن همراه PIX4D برای پرواز خودکار پهپاد در مسیری که کاربر تعیین می کند استفاده کرد. این نرم افزارها به رایگان در اینترنت قابل دانلود هستند.

فتوگرامتری برد کوتاه

این نرم افزار نیز مانند AGISOFT در ایران با اقبال مصرف کنندگان مواجه شده است. به دلیل ارائه آن با یک سری از پهپادهای خریداری شده توسط مهندسین نقشه بردار این نرم افزار جای خود را بیشتر از قبل در میان صنعت نقشه برداری باز کرده است. البته برخلاف نرم افزار AGISOFT این نرم افزار کرک شده نیست .

AUSTRALIS

نرم افزار استرالیس محصول کمپانی فتومتریکس نرم افزاری تارگت مبنا است که از دقت بسیار بالایی برخوردار است و درجه اتوماسیون آن کمتر از دو نرم افزار قبل است ، این نرم افزار نسبت به دو نرم افزار قبلی محیط کاربری سخت تری دارد و کاربر باید حتما آموزش نرم افزار را برای استفاده از آن مطالعه کند. البته وقتی دقت این نرم افزار را بررسی می کنیم تمامی معایب آن ناچیز قلمداد خواهند شد، به دلیل استفاده از Base فتوگرامتری و تارگت های مختلف با دقت بالا می توان به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کرد. این نرم افزار به همراه آموزش در لینک زیر قابل دسترسی است.

لینک نرم افزار استرالیس Australis

نرم افزار استرالیس Australis photogrammetry

Photomodeler

نرم افزار دیگر پرکاربرد در زمینه فتوگرامتری فتومدلر است که نمایندگی آن در ایران در اختیار شرکت نماپرداز رایانه می باشد و از طریق این شرکت می توانید اقدام به خرید این نرم افزار کنید.

نرم افزار فتوگرامتری برد کوتاه

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.