پایش رشد شهری تهران توسط تصاویر ماهواره ای در 44 سال اخیر

مطالعه شهرها و نظارت بر الگوی رشد آنها یکی از مهمترین مسائلی است که برای مدیریت کشور به خصوص کلان شهرها مورد نیاز است. رشد مناطق زاغه نشین، ساخت و ساز غیر مجاز، از بین بردن پوشش گیاهی و افزایش جمعیت مسائلی هستند که شهرها را گریبان گیر خود کرده اند و بر کیفیت و سلامت زندگی شهروندان آنها تاثیر می گذارند.
شناخت و مطالعه پدیده ی رشد شهری از جهاتی که ذکر شد حائذ اهمیت است. در کنار رشته های همچون معماری، عمران، جغرافیا و شهرسازی که بر الگوی رشد شهری نظارت دارند و برنامه های بلندمدت را طراحی و اجرا می کنند، مهندسین رشته سنجش از دور نیز می توانند منبع بسیار مفیدی برای فراهم آوری داده های مورد نیاز سایر رشته ها باشند.
شناسایی و استخراج الگوهای رشد، شناسایی مناطق ساخت و ساز غیر مجاز، کشف مناطق از بین رفته در پوشش های گیاهی و … مواردی هستند که متخصصین سنجش از دور با تکیه بر تصاویر ماهواره ای و سایر اطلاعات مکانی می توانند به صورت نقشه در اختیار مدیران شهری بگذارند.

رشد شهری تهران

در تصویرهای بالا، روند رشد شهر تهران را از سال 1985 تا 2019 طی 44 سال مشاهده می کنید. به افزایش ساخت و ساز ها در شمال و غرب تهران و همچنین گسترش شبکه بزرگراهی در جنوب تهران توجه نمایید. علاوه بر این کاهش زمین های کشاورزی که در جنوب تهران با رنگ های سبز و قرمز نمایش داده شده اند را به راحتی می توان مشاهده کرد.

به نظر شما تصاویر ماهواره ای در 10 سال آینده چه تغییراتی را ثبت خواهند کرد؟

2 Comments

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.