از بین بردن کیفیت تصاویر ماهواره ای

آیا می خواهید بدانید که چگونه یک متخصص سنجش از دوری را در مورد یک تصویر کنجکاو کنید؟

پاسخ: قسمت هایی از تصویر را تار کنید!

اخیرا گوگل ارث قبول کرده است تا در قبال درخواست دولت ها برخی قسمت ها در تصاویر ماهواره ای خود را که از سایت های نظامی، سیاسی و مهم آنها اخذ شده است، تار کند تا چشم افراد به آنها نیافتد. مثلا اخیرا پیرو فرار یک زندانی از یکی از زندان های فرانسه، طبق نقشه ای که از یک فیلم سینمایی الهام گرفته بود، این کشور از گوگل درخواست کرده تا تمامی زندان های آنها را در تصاویر ماهواره ای خود تار کند. شبیه به همین قضیه، طبق قانون آلمان از شرکت های خصوصی درخواست می شود تا در تصاویر ماهواره ای خود اماکن نظامی و سیاسی را محو کنند.

yandex map، متولی نقشه برداری در روسیه نیز قبول کرده است تا به صورت انتخاب شده ای برخی از بخش های تصاویر ماهواره ای را تار کند تا قابل شناسایی نباشند؛ هرچند این کار تا به الان تنها برای کشور ترکیه و سرزمین های اشغالی انجام شده است. مناطقی که در این تصاویر پوشیده شده اند از سایت های بزرگ نظامی تا بخش هایی از شهرها را شامل می شوند.

تصویر بالا برخی از اردوگاه گیلوت در سرزمین های اشغالی را نمایش می دهد که پوشیده شده است.

اگرچه تار کردن بخش هایی از تصاویر ماهواره ای امری غیرطبیعی به نظر می رسد، کاهش قدرت تفکیک مکانی تصاویر در بخش های مختلف تصاویر چیزی بوده است که مدت ها توسط شرکت هایی همچون گوگل و یندکس انجام می شده است. در واقع اگر با استفاده از این پلتفرم ها در مکان های گوناگون کره خاکی به جستجو بپردازید شهرهای مختلف را با قدرت تفکیک های مکانی متفاوتی پیدا خواهید کرد. مثلا به تصویر زیر نگاه کنید. در یک ارتفاع زوم خاص در شهر تورنتو کانادا می توانید حتی دوچرخه ها را تشخیص دهید، اما با همین سطح از زوم، میزان اطلاعات مشاهده شده از شهر اورشلیم بسیار کمتر است و در آن به سختی می توان خودرو های پارک شده را یافت.

یک مقام مطلع در امریکا ذکر کرده است که طبق دستورات صادر شده، کمپانی های فروش و اخذ تصاویر ماهواره ای اجازه ندارند رزولوشن های کمتر از 2 متر را برای شهرهای اسرائیل در اختیار قرار بدهند. در این بین شرکت های روسی نیز با اینکه تحت فرمان این قوانین نیستند اما ترجیح می دهند به دلیل مسائل و منافع مختلف به این سنت تکیه کنند و آنها نیز تصاویر خود را با دقت کمتری ارائه کنند. جالب اینجاست که این عمل برای کشوری مثل ترکیه نیز که قانون مشخصی در این زمینه ندارد پیاده شده است و برخی از سایت های نظامی آن توسط یندکس از تصاویر حذف شده است.

از معایب این روش می توان به این مورد اشاره کرد که در صورت پافشاری و سرسختی اشخاص و تحمل سختی جستجوی نقطه به نقطه زمین در گوگل ارث و امثال آن، اکنون امکان یافتن مناطق نظامی و محدوده دقیق آنها به راحتی امکان پذیر است. هرکسی به سادگی می تواند در شهرهای مختلف دنیا شروع به جستجو کرده و اگر مکانی را به صورت تار شده پیدا کرد، اطمینان حاصل کند که آن نقطه از اهمیت بالایی برخوردار است.

3 Comments

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.